Az előző részben arról beszéltünk, hogy mennyit számít a siker szempontjából a mentális felkészülés. Ha még nem olvastad, ide kattintva megteheted.
Most nézzük, hogy edzőként hogyan segítheted a tanítványaidat, hogy könnyebben kezeljék a versenyhelyzeteket, vagy oldják fel a blokkokat amelyek egy-egy kudarccal végződő helyzet miatt kialakultak.
TECHNIKÁK EDZŐK RÉSZÉRE
-
IMAGINÁCIÓ
Sportolóimnál korábban előfordult, hogy versenyen stressz, belső frusztráció hatására elemet rontottak. Több sportolóra jellemző, hogy a továbbiakban is félelem övezi ezeket az elemeket. Félnek a további rontástól és attól, hogy a következő versenyen újra el fogják rontani az adott elemet. Fontos, hogy a félelmeket a helyén kezeljük, s az agyunkat átprogramozzuk e területen, ne egyből az elemcsere legyen a „megoldás”. Ez esetben adjunk házi feladatot a sportolóknak vagy egy edzés végi meditáció keretén belül kérjük arra a sportolókat, hogy próbáljanak visszaemlékezni a legutóbbi versenyükre, és képzeljék el maguk előtt újra a versenygyakorlatot, de a rontott elemet is javítva helyezzék vissza a gyakorlatba. Ha esetleg a rontott elem képe ugrik be villanásszerűen, ismételjék ezt a gyakorlatot addig, amíg nem sikerül a javított elemet elképzelni, s a rontott elem emlékképét kizárni. Érdemes napi rendszerességgel gyakorolni, s erre felhívni a gyerekek figyelmét.

-
AZ önbizalomról : „Soha többé nem!”
Vizsgálatok bizonyítják, hogy a nem szó olyan agyi aktivitást vált ki, amikor is az egy képzeletbeli falat húz a gyerekek előtt, s gátat szab a teljesítmény előtt. Nem engedem ma már a sportolóimnak, hogy a „nem” szót használják. Azonnal figyelmeztetni kell a sportolókat, ha azt mondják „Nem fog menni!”, „Nem tudom megcsinálni…!” A „meg tudom csinálni!” sem megfelelő kommunikáció, mert magában hordozza a kudarc esélyét. Ha esetleg még sem sikerül a sportolónak teljesítenie, kudarcként élheti meg, s ez az önbizalmát vissza vetheti. A megfelelő forma, ha a sportoló azt mondja: „Mindent megteszek annak érdekében, hogy sikerüljön!” Edzőként figyeljünk a pozitív hibajavításra, s használjuk a „szendvics módszert”. Mielőtt kijavítanánk a gyerekek hibáit egy adott elemmel kapcsolatban, találjunk egy pozitív tényezőt, először arra hívjuk fel a figyelmüket, majd javítsuk ki a hibát anélkül, hogy a „ ne”, „nem” szavakat használnák, s ezt követően pedig zárjunk szintén pozitív gondolattal. Például: Nagyon szép magas ez az ülőtartás, figyelj jobban arra, hogy elrugaszkodás helyett emeld a lábakat, s akkor biztosan tökéletes lesz!”

-
Dobozolás módszere
Célja a negatív gondolatok bezárása, elküldése, eltávolítása egy mentális doboz segítségével. Kérjük meg a sportolókat, hogy otthon készítsenek egy dobozt a negatív gondolatoknak, s félelmeknek, amelyek ronthatják a versenyen nyújtott teljesítményüket. Ezt akár mi edzők is bevihetjük edzésre, s a gyerekek előzetesen papírra írhatják a félelmeiket. A gyerekek e gondolatokat a dobozba kell, hogy helyezzék, s ezáltal a dobozban elzártan, távol a gondolatainktól! El is kell tudni képzelnünk azt, hogy ezek a negatív gondolatok azzal, hogy leírtuk, s elzártuk többé nem vethetnek fel rossz gondolatokat.
-
Gondolkozzunk és programozzuk agyunkat a profik módszerével
A kiindulási alap az, hogy agyunk azt hajtja végre, amit hall, tehát nem mindegy, mint gondolunk, s mit mondunk magunknak. Például, ha valaki szeretne új elemet végrehajtani, s közben azt mondogatja, hogy neki úgysem fog sikerülni, az megnöveli a sikertelenség esélyét. Fontos, hogy a sportolók bízzanak abban, hogy napról napra fejlődnek, vegyék észre az apróbb, s pozitívabb változásokat, s örüljünk neki, edzőként ismerjük el! Amikor a sportolók elfáradnak a gyakorlat alatt, karjuk, lábuk elnehezedik, elfogy az erő, az állóképesség alább hagy, a sportolók azt ismételjék magukban, ami erőt ad nekik: „ testem könnyű, mozdulataim kecsesek, s pontosak…stb.” Edzőként adjunk ötletet! Ezzel átsegíthetjük a tanítványokat azon a bizonyos holtponton ,s a negatív gondolatoknak teret nem engedhetünk.

Cikkünk 3. részében a sportolóknak adunk egy kéthetes mentális edzéstervet, amely segíthet, hogy jobban teljesítsenek edzésen, versenyen és akár a mindennapokban.
FOLYT. KÖV.